Hati dan Hidayah Allah

Hati dan Hidayah Allah

Pernahkan kita berfikir sejauh mana hati kita bersedia menanti curahan hidayah Allah? Adakah hati kita semakin menyempitkan dan mengotorkannya sehingga kalimah Allah tidak lagi memberikan kekuatan dan ketakutan?

 

hati-dan-hidayah-Allah

Jika kita gambarkan hidayah itu seperti air hujan yang mencurah-curah tanpa henti, sudah pasti kita berasa gembira. Namun adakah hati kita benar-benar luas untuk menakungnya? Hati yang kecil apatah lagi berkarat amat sukar menerima air hidayah yang mengalir.

Allah s.w.t. mengatakan yang bermaksud: “Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit maka mengalirlah air dilembah-lembah menurut ukurannya.” Rujuk Surah al-Ra’d 13).

Hari-hari dalam kehidupan terus berlalu, al-Quran sering dibaca dan diperdengarkan sebagai halwa telinga, namun kelalaian kepada Allah masih terlihat pada setiap pertuturan, pemikiran dan tindakan.

Jagalah hatimu, sentiasa bersihkannya agar curahan air hidayah itu dapat bertakung, lalu memberikan petunjuk dan manfaat dalam kehidupanmu. Biarkan hatimu yang melihat dan mendengar, pasti hidayah Allah akan mengalir kepadamu.

Wallahuaklam.

Sumber: Gen-Q (Hati dan Hidayah Allah).

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *