JAHILIAH Fasa Baru

JAHILIAH Fasa Baru

Bagaimana dengan dunia yang kita bernafas padanya hari ini? Adakah persis za man jahillah? Jawapannya memang ada. Cuma adakah kita antara yang menyumbang kepada budaya jahiliah giat kembali hari ini?

JAHILIAH Fasa Baru

Jahiliah fasa baru memang wujud kini. Kita patut berasa malu dengan masyarakat jahiliah terdahulu. Kenapa? Ini kerana mereka jahil tidak berilmu. Akibat tidak berilmu, tindakan, ucapan dan nawaitu mereka sering tersasar daripada panduan wahyu. Fasa nubuwah sebelum mereka pula sudah terjarak agak lama.

Kita pula bagamana? Rasulullah hanya dipisahkan dengan kita dalam arak 1434 tahun tupun dalam keadaan semua ajaran Baginda masih kekal dalam bentuk mashaf al-Quran dan kitab-kitab hadis. Para dai pun mash ramai jumlahnya yang meneruskan perjuangan Baginda.

Di samping itu kita berbeza dengan masyarakat jahiliah dari segi budaya ilmu yang masih subur. Rata-rata masyarakat kita golongan intelektual. Graduan universiti memang bertambah tahun ke tahun. Pelajar yang tidak habis sekolah menengah pun sukar ditemui kini.

Tetapi kenapa kita masih mengamalkan budaya hidup jahiliah?

Mungkin anda nak baca artikel ini juga>>> Persediaan Untuk BERCINTA.

Sumber: Gen Q 22 (JAHILIAH Fasa Baru).

2 thoughts on “JAHILIAH Fasa Baru

  1. Semua dosa besar kaum terdahulu, dilakukan umat sekarng. hmmm. betul juga tu. mereka di zaman jahiliah tanpa ilmu. Kita di zaman moden ni kaya dengan ilmu tapi masih jahil tentang agama

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *